Loading...
 

MCC & Cars


Graag kritische beoordeling

Switzerland

Besten,

Ik heb voor mijn diorama (n-spoor, digitaal, zwitsers, tijdperk IV-V) een klein MCC baanplan ontworpen welke ik met behulp van een UCCI en koploper wil aansturen.
Het betreft een 2 baansweg (ovaal met een paralelspoor als schaduwstation) waarvan maar een klein deel zichtbaar is. Namelijk het deel met de wegversmalling (deze is ontstaan agv 'pech onderweg') waardoor hier tijdelijk een éénbaansweg ontstaat. Het idee is dat de auto's hier vertragen en auto's van beide richtingen elkaar voor moeten laten gaan.

Bij beide tunnels liggen eigenlijk T-kruizingen maar daar de voortgaande weg niet met MCC auto's bereden wordt aangezien de weg hier op het diorama 'in het niets verdwijnt is dit niet getekent.

De weg zal met magneetband, verticale minireedcontacten en met servowisselaansturing gebouwd worden.

Het kortste blok is 7 cm zodat de auto's heel kort achter elkaar kunnen rijden (m.n. bij de wegversmalling).

Kunnen de ervaren bouwers eens kritisch naar dit plan kijken? de vorm van het ovaal moet zo blijven daar het zo in het diorama wordt ingepast maar verder zijn alle tips of kritieken welkom. Met name tav de ligging van de reeds, het aansturen van de lichten etc. Ik heb wel al een koploper database aangemaakt maar stoei nog met de wegversmalling. En krijg deze ook nog niet goed lopend.

Alvast dank en groet,

Marco

Netherlands

Hi Marco,

Idee ziet er m.i. goed uit. De positieve punten sla ik maar even over, want je vroeg om kritiek ;-)

  • De verkeerslichten staan NA de wegversmalling. Die zijn dus niet bedoeld om het verkeer ter hoogte van de versmalling te regelen. Klopt dat?
  • Ik zou overwegen voldoende blokken te maken vóór de verkeerslichten om daar een paar (maar in elk geval één) auto('s achter elkaar) te kunnen laten stoppen zonder dat ze meteen de versmalling blokkeren
  • Ter hoogte van de wegversmalling zou je de auto's over dezelfde stuurdraad kunnen laten rijden. De blokken zijn daar dan dus bidirectioneel. Je hebt bij het verlaten van de wegversmalling geen wissels nodig, want een auto gaat altijd naar rechts. Met staaldraad is dat simpel te doen, moet m.i. ook met magneetband kunnen. Het scheelt reed-contacten en je loopt niet het risico dat een auto per ongeluk "oversteekt" als 2 stuurdraden heel dicht bij elkaar liggen
  • Net als bij treinen rijden ook auto's in werkelijkheid zelden rondjes. Als je de ruimte hebt zou ik in het schaduwgedeelte 2 keerlussen maken en de auto die de rechtertunnel in gaat daar dan ook weer uit laten komen. Idem aan de linkerkant. Je zou dan aan 2 kanten een schaduwstation kunnen maken zodat auto's elkaar ook kunnen passeren waardoor het verkeersverloop verrassender wordt. Als je daar geen ruimte voor hebt kun je 1 schaduwstation door beide "poten" kunnen laten benutten. Als je wilt weten hoe kan ik je wel helpen dat uit te werken, maar voordat ik ga tekenen moet je maar even laten weten of je dat inderdaad wilt.


Bovenstaande zijn uiteraard slechts suggesties. Ik ken uiteraard jouw oorspronkelijk gedachte achter dit ontwerp niet en kan daarom niet inschatten of bovenstaande punten hout snijden.

Mvg,
Leon

Switzerland

Ha Leon,

DANK voor je reactie! leuk dat je er zo kritisch naar gekeken hebt.

- Verkeerslichten inderdaad ná de wegversmalling (deze is 'acuut ontstaan' agv pech onderweg wink. De verkeerslichten staan bij de tunnels om het verkeer daar te regelen. Dit zijn eigenlijk T-splitsingen maar een poot van de T is hier niet getekend omdat op deze weg geen rijdende auto's komen.
- zal naar de blokken voor de verkeerslichten kijken! Heb ik inderdaad niet goed over nagedacht.
- Lijkt me een goede optie om dezelfde stuurdraad te gebruiken. Snap alleen niet helemaal wat je zegt dat een auto altijd naar rechts gaat. Is het zo dat als je de draden na de versmalling dan weer divergerend laat lopen de auto altijd voor de rechter stuurdraad kiest?? Zo ja, hoe kan dat?
- Zou me super lijken als dat inderdaad kan met de keerlussen. Doel is wel om het verkeersverloop zo verrassend mogelijk te laten zijn ook al is het een klein diorama. Ik vind dat nog lastig om in te schatten hoeveel ruimte ik daarvoor nodig heb. Uiteraard geweldig als je me wil helpen om tot een afwisselend baanplan te komen.

de grootte van het totale diorama is 60x120 cm. Diorama wordt puur gebouwd om ervaring op te doen met allerlei technieken zoals bijv. MCC, servo's scenery, verlichting, koploper etc. Een klein deel van de weg is zichtbaar (deel voor de tunnels, zie baanplan) en de rest ligt onder het stationsniveau.
Om een en ander te verduidelijken voeg ik het baanplan (WIntrack) en enkel foto bij.

Ben benieuwd wat je ervan denkt en hoe ik het afwisselender krijg.

Groet en nogmaals dank voor de moeite.

ps. Wanneer is de volgende workshop (ook voor n-spoorders)? biggrin

Marco


Switzerland

Tevens nog een foto.
Het bovenste niveau is het stationsniveau. Hieronder ligt dus de deels zichtbare MCC autoweg (links)

Marco



Netherlands

Hallo Marco,

Quote:
Lijkt me een goede optie om dezelfde stuurdraad te gebruiken. Snap alleen niet helemaal wat je zegt dat een auto altijd naar rechts gaat. Is het zo dat als je de draden na de versmalling dan weer divergerend laat lopen de auto altijd voor de rechter stuurdraad kiest?? Zo ja, hoe kan dat?

Zie bijlage.

Mvg,
Leon


Netherlands

Hallo Marco,

Quote:
Zou me super lijken als dat inderdaad kan met de keerlussen. Doel is wel om het verkeersverloop zo verrassend mogelijk te laten zijn ook al is het een klein diorama. Ik vind dat nog lastig om in te schatten hoeveel ruimte ik daarvoor nodig heb. Uiteraard geweldig als je me wil helpen om tot een afwisselend baanplan te komen.

Dit kan op vele manieren. Je kun gewoon aan beide zijden een keerlus maken met een of meerdere parallelwegen/parkeerplaatsen (zoals je al in de linkerpoot hebt gedaan). Auto's kunnen elkaar dan passeren zodat ze in een andere volgorde uit de tunnel tevoorschijn (kunnen) komen dan ze er in gegaan zijn.

Als je geen ruimte hebt daarvoor, of als je het nog verrassender wilt, kun je een schaduwstation maken dat door beide zijden gedeeld wordt. Qua capaciteit is dat een voordeel, want als je bv 4 auto's hebt, zijn die ofwel verdeeld over de linker en rechterpoot, of bevinden ze zich toevallig allemaal links of allemaal rechts, in alle gevallen heb je voldoende schaduwcapaciteit, want geen auto kan links en rechts tegelijk zijn.

Zie bijlage. De optionele groene overloop is alleen rechts getekend (als optioneel alternatief), maar als je daar voor kiest zou ik dat zowel links als rechts doen. Als je dat groene overloopje aanbrengt kunnen de auto's zowel keren, maar ook een rondje rijden.

Het aantal opstelplaatsen dat je aanlegt is uiteraard een willekeurige keuze, afhankelijk van hoeveel auto's je wilt kunnen parkeren. Omdat de opstelplaatsen in 2 richtingen bereden worden zou ik daar geen auto's achter elkaar zetten, dan wordt het ingewikkeld met deadlocks en zo.

Ik heb gebruik gemaakt van een 4-weg wissel. Hier is een servoaandrijving enorm in het voordeel, want die kun je in een nagenoeg oneindig aantal standen zetten. Je hebt dus maar 1 servo per wissel nodig, ongeacht het aantal standen. Het kan uiteraard ook met een standaard wissel, maar dan moet je er voor N parkeerplaatsen N-1 achter elkaar zetten.

Mvg,
Leon


Netherlands

Hallo Marco,

Een schaduwstation dat je de mogelijkheid biedt zowel rond te rijden als te keren kan ook zonder de 2 extra wissels. Weliswaar iets minder flexibel, maar het scheelt wel 2 wissels. Het hele gedoe kost je dan maar 2 servo's (en wat ruimte, rijdraad of magneetstrip, hout, tijd, etc)

Een gecombineerd schaduwstation zoals dit is trouwens niet optimaal voor de doorstroming, maar aangezien jij met je "ongeluk" + verkeerslichten in het zichtbare deel toch een mega-flessenhals hebt gecreerd, heb jij daar waarschijnlijk geen last van. Maar mochten er anderen op het idee komen dit principe toe te passen wees daar dan beducht op.

Mvg,
Leon


Switzerland

Beste Leon,

Dank voor je mooie voorbeelden. Maakt het verkeer inderdaad veel afwisselender. Zal eens kijken of ik zo'n schaduwstation in het diorama kan inpassen. Ruimte is beperkt maar nog maar eens opnieuw meten en tekenen.

Vroeg me nog wel iets over de 4 standen van de servo af. Als ik deze door een OC32 laat aansturen, hoeveel uitgangen moet ik daar dan voor gebruiken. Is het zo dat iedere uitgang 2 standen levert, of kun je er 4 op 1 uitgang instellen?

Nogmaals dank en groet,

Marco


Netherlands

Marco,

Een Servo heeft maar 1 stuurdraad. Je kunt hem dus maar op 1 uitgang aansluiten. Die (OC32) uitgang kent 12 standen, de vraag is alleen of je software die standen rechtstreeks kan aansturen. Als dat niet het geval is kun je de standen 0 en 1 van een willekeurige andere uitgang gebruiken om de standen > 1 van de servo uitgang te besturen.

Mvg,
Leon

Switzerland

Leon,

Kijk en hier wordt het voor mij nu dus lastig... wink
Over welke software heb je het precies. Maw welke software heb ik daar dan voor nodig en kan ik bijv. de 4 standen van de servo niet direct met koploper aansturen?
Als je het hebt over 'een willekeurige uitgang', bedoel je dan die van de de OC32?

Groet,

Marco


Netherlands

Marco,

Je hebt inmiddels een N-auto gedigitaliseerd. Als je dat voor elkaar hebt kun je de rest ook biggrin

Je schreef dat je Koploper gebruikt. Volgens mij kent Koploper bij wissels alleen de standen rechtdoor en afbuigend. Daar moet je (of moeten we) dus een truc voor verzinnen om meer dan 2 standen te kunnen aansturen.

Lees maar eens de nieuwe OC32 handleiding, en dan vooral hoofdstuk 7.
http://dinamo.vanperlo.net/download.html
Nee het is geen schande dat je dat nog niet gedaan hebt. Hij staat pas sinds vandaag online.

Mvg,
Leon


Switzerland

Besten,

Inmiddels een beetje gestoeid met koploper en de MCC baan aangepast aan de adviezen/ opmerkingen van Leon.
Bij de wegversmalling heb ik nu dus een bidirectionele rijbaan gemaakt en de stuurdraad zo gelegd zodat de auto automatisch rechts gaat.
Heb nog geen tijd gehad om te kijken of de ruimte het toelaat een schaduwstation in te passen zoals Leon dat voorstelde maar wilde eerst kijken of het mij überhaupt lukt om dit simpele baantje automatisch met koploper te besturen.

Ik twijfel of de oplossing met wissels in koploper bij de wegversmalling nu toch niet tot botsingen van de auto's leidt. En vandaar graag nogmaals een kritische blik van de MCC- en/of koploperdeskundigen.

Zijn de reedcontacten (i.e. terugmelders) daar geplaatst waar je ze voor 'een natuurlijk wegverkeer' moet hebben?
Zien jullie in het MCC ontwerp nog onvolkomenheden of ontwerp'fouten'?
zijn de blokken en de wisselstraat bij koploper goed ingesteld? Maw verwachten jullie op deze manier (net als ik) geen frontale botsingen?

Kortom schieten maar..... wink

Als dit dioramabaantje 'op papier' lijkt te functioneren zal ik het gaan bouwen en testen.

Ik voeg de bestanden bij, alvast dank en vriendelijke groet,

Marco



Netherlands

Terugmeldpunten liggen in de Koploper/MCC filosofie aan het einde van een blok. Ik heb de indruk dat je ze in een aantal blokken aan het begin van een blok hebt getekend. Je mag uiteraard ook een extra binnenmelder aanleggen. Concreet: 1, 2, 8, 12 en 19 zou ik verderop leggen. Zoals bij treinen geldt ook hier: uittesten voordat je het definitief dichtmaakt.

Ik zou trouwens in het enkelbaans passeervak ook minimaal 1 blok maken. Dat kan simpel met 1 melder in het midden. Wil je dat de auto niet in het midden stopt, dan laat je hem een paar cm doorrijden of je maakt 2 melders, een binnenmelder en een stopmelder. Je kunt in dat enkelbaans stukje ook gerust 2 of meer blokken maken. Die moet je dan in Koploper inrichten als "tweerichtinggroep" (tenminste, ik geloof dat het zo heet), dan voorkomt Koploper dat er deadlocks ontstaan doordat voertuigen met de koppen tegen elkaar komen te staan.

Botsingen zullen niet optreden. Je neemt de wissels op in de te reserveren wisselstraat en die kan maar 1 keer tegelijkertijd gereserveerd worden. Dat de wissels fysiek niet bestaan en dus niet worden aangestuurd maakt hiervoor niet uit.

Mvg,
Leon

Switzerland

Leon,

Dank voor je adviezen/ tips! Zal er uiteraard weer naar kijken.

Wordt vervolgd....

Groet,

Marco


 
Dutch (Nederlands, nl)English British (British English, en-uk)German (Deutsch, de)