Loading...
 

OM32, OC32 and LichtOrgel


USA seinen voor OC32

hallo allemaal ,

ik zoek naar een USA seinen voor OC32

ik rijd monemeel op USA modulebaan , maar ik zou paar OC32 modules gebruiken voor USA seinen

hierbij voeg ik ook een bijlage voor USA seinen toe (die is voor Amtrak PCL signals op NEC lijn)

op bijlage staat er twee verschillende seinen (enkel sein en dubbel sein)

met vriendelijke groeten

Thijs

Netherlands

Hallo Thijs,

Ik denk dat je dan terecht moet bij onze USA specialist Gerrit. Hopelijk reageert hij even op deze thread ;-)

Mvg,
Leon


Hallo leon, ik ken gerrit wel goed,

Mvg
Thijs kouwenoord


Hallo Thijs

Ik rijd ook Amerikaans en bezig met definities voor Amerikaanse seinen.
Zoals je waarschijnlijk weet zijn er heel veel verschillende systemen in gebruik (geweest) door de verschillende maatschappijen.
Dus vooralsnog heb ik alleen voor mij eigen situatie een aantal definities gemaakt.

Ik gebruik zgn search lights met 3 kleuren lampen per kop zoals die jarenlang zijn gebruikt; tegenwoordig worden die steeds meer vervangen door drie verschillende lampen zoals we hier in Nederland ook kennen (ik noem die altijd NS-stoplichten).

Ik heb van het merk BLMA zowel "single head" seinen als "dual head", en zelfs een paar "triple head" uitvoeringen, op een enkele paal, op een cantilever of op een bridge. Die hebben dus 3 resp 6 resp 9 leds en kunnen een groot aantal seinbeelden die je zou willen tonen.

In mijn definities wordt per "head" altijd maar één kleur gebruikt; in theorie zijn er mogelijk situaties waarbij er twee kleuren tegelijk branden (maar dat zou je alleen zien bij de moderne uitvoeringen en dan moet je per kleur resp led een aparte weerstand gebruiken).
In dat laatste geval zouden de definities moeten worden aangepast.

Ik heb nu voor een "single head" sein en ook voor een "dual head" sein de definities klaar, maar met de "triple heads" ben ik nog bezig.
Ik weet niet of dat überhaupt gaat lukken, want dan zou je een zgn Multibit 9 functie moeten hebben, maar die bestaat niet.
Ik zal de vraag eens voorleggen aan dit forum, wellicht dat er iemand weet hoe dat zou moeten.

Als je interesse hebt in mijn definities , laat het dan even weten.
Als je wellicht al zelf iets hebt gemaakt of van anderen goede definities hebt gekregen hoor ik het graag.

gr

André


Netherlands

André e.a,

Een multibit-9 kun je (bijvoorbeeld) maken door 3 multibit-3 instructies achter elkaar te zetten, één voor elke "head".
Ik wil overigens best een (consistente) set device definitions voor Amerikaanse seinen publiceren, maar wellicht is het dan handig als de Amerika-specialisten even de smilesmilesmile bij elkaar steken en vaststellen wat ze graag willen hebben. De Amerikanen schijnen het (op dit punt) nooit met zichzelf eens te zijn geworden over iets dat in de buurt komt van een standaard.

Met hartelijke groeten,
Leon

Hallo Léon
Bedankt voor je snelle reactie.
Geen idee dat dat ook mogelijk was.
Had inmiddels wel een gemankeerde "oplossing" gevonden door gebruk van Multibit 7 en het noodgedwongen weglaten van de groene leds voor de tweed en derde kop.
Ben nu aan de gang met de 3x Multibit 3 definitie, maar ik heb op dit moment maar 3 instructieregels staan. (ik gebruik overigens versie 3.0.1 van OC32Config.
En ik heb er een paar meer nodig.

In de handleiding staat wel ergens een screenshot met een heleboel regels, maar ik kan niet zo gauw (meer) vinden hoe ik die kan uitbreiden.
Er staat me heel vaag bij dat ik er wel eens iets over gelezen heb, maar ik kijk er nu waarschijnlijk over heen.

Dus als je dat nog even kunt aangeven, heel graag.
Alvast bedankt.

gr

André

PS: In Amerika zijn er zoals al gememoreerd een heleboel seinsystemen in gebruik (geweest). Vergelijk het met de situatie in heel Europa. Elk land heeft of had zijn eigen aanpak. Maar de basis zaken zijn voor alle systemen min of meer hetzelfde of vergelijkbaar.
Zeker gezien het feit dat de (bruikbare) model-seinen in HO betrekkelijk eenvoudig zijn. Alleen de PRR (Pennsylvania Rail Road) en een aantal Oostkust maatschappijen hadden/hebben complexere seinen, zoals in het voorbeeld dat Thijs meestuurde.

Enige mogelijk probleem kan het aantal aspecten zijn. Die is zeker in geval van Triple Head ( 3 koppen met elk 3 kleuren) seinen zal dat snel optreden.


Netherlands

Hallo André,

Nou, als je 3 heads met elk 3 lampen hebt, dan heb je dus ook 9 adressen in gebruik en heb je 9*12 = 108 aspects. Daar moet je toch wel los op kunnen gaan. De vraag is even of je alle aspects ook echt allemaal wilt kunnen adresseren/gebruiken. Bij basic-DCC zijn dat heeeel veel DCC adressen.

Als je meer dan 3 Instructies per Aspect wilt moet je het aantal Aspects bij de Pin Config op 4 zetten. Dan kom je dus in de problemen met het aantal Aspects, maar niets let je om ook de Aspects van de volgende 8 Pinnen te gebruiken. Dus dan heb je 9*4=36 Aspects. Moet je ook best ver mee komen.

Wat ook nog kan is het aantal Aspects op de eerste Pin op 12 houden en daarmee verwijzen naar Aspects van opvolgende Pinnen.

Maar om het een beetje beheersbaar en overzichtelijk te houden is het wellicht handig als je een paar voorbeelden geeft van wat je wilt en waar je dan in vastloopt. Dan kijk ik ff met je mee. Het kan m.i. per Aspect niet meer zijn dan het laten branden en knipperen van een paar lampen uit een groep van 9.

Mvg,
Leon


Netherlands

Hoi Thijs,

Aan de hand van de door jou aangeleverde datasheet heb ik twee keer een device definitie gemaakt.
De eerste USA_NEC2 gebruikt (vergelijkbaar met wat Leon meestal gebruikt) "Multibit 7" en "Invert". Hij heeft bij alle lampen 'Fade' aanstaan om om het nagloeien te simuleren.

De tweede USA_NEC2L heeft een heel ander startpunt. Hier kun je de felheid van de leds middels PWM regelen. De lichtsterkte staat nu nog overal op maximaal. Voor elk aspect is de eerste stap alle lichten uit te zetten middels "Multibit 7". Daarna word(en) de led(s) aangezet die niet knipperen middels een "Set Level". Na een wachttijd "Wait" van 0.66 sec gaat de knipperende led via een tweede "Set Level" aan. Na opnieuw een wachttijd springt "jump" het programma naar de eerste instructie van het aspect. Alle leds gaan uit en de continue oplichtende meteen weer aan. Dit knipperen zul je niet zien als nagloeien 'Fade' uit staat. Als je nagloeien aan wilt hebben moet je even zoeken hoe je dat het beste kunt doen (bij de "Set level" of bij de "Multibit 7").

Ik heb deze methode ooit bedacht omdat ik seinen had omgebouwd. Origineel zat er een gele led in, na de ombouw een witte. Ik was vergeten de weerstand aan te passen en daardoor was de witte led veel te fel. Je kunt het ook gebruiken als de leds door een 'verkeerde' voedingsspanning te fel branden.

Succes!

Gr. Joost

Ps. De volgorde van de aspecten is van links boven naar rechts onder, met eerst de seinenbeelden die "single head" zijn.
Ps2. Leon definieert normaal bij de eerste pin alle seinbeelden en sprint bij de andere pinnen daar naar toe. Dat kan bij USA_NEC2L niet omdat het aantal instructies te groot is. De 14 seinbeelden zijn verdeeld over de eerste twee aspecten van de 7 pinnen.



Hallo Léon

Bijgaand de definities voor een "triple head" sein die ik inmiddels heb gemaakt op basis van een combinatie van Multibit 6 en Multibit 3 instructies.
Ik heb de verschillende (nog) geen namen gegeven zoals ze officieel gebruikt worden en zoals ook Joost van Bommel heeft gedaan in zijn definities voor North East Coast. Wellicht dat ik dat nog een keer doe, maar voor mezelf zijn de seinkleuren veel sneller te onthouden/begrijpen dan de namen resp de Rule nummers.

Al mijn seinen zijn van het type "search light" en hebben drie kleuren (voor iedere kleur een aparte LED) per head. Die heb ik ook allemaal aangesloten.
De aansluitingen zijn als volgt: N=R voor Rood, N+1=Y voor Geel, N+2= G voor Groen, etc.
(De moderne seintypen, met 3 separate kleurlampen per "head", zoals de moderne Nederlandse, zouden de volgorde precies omgekeerd hebben, GYR van boven naar onder, zoals Joost ook heeft gedaan).
De bovenste head is aangeduid met T, de middelste met M en de onderste met B.

Ik wil in principe voor elke kop elke kleur AAN, knipperend (Flash) of UIT (Lunar genaamd) kunnen hebben, maar ze zullen niet allemaal gebruikt worden, afhankelijk van de spoorwegmaatschappij. dat kan niet zomaar met de 12 beschikbare aspecten.

Begrijp ik goed dat je bij de andere pinnen de overige benodigde aspecten kunt definiëren? Ik dacht dat ik dat al met bv Y en Y* resp G en G* had gedaan, maar dat leidt zoals ik het nu heb gedaan nog niet tot het gewenste resultaat, met name bij Y en G van de Bottom-Head.

Het uitbreiden van het aantal instructies werkt niet zoals ik verwachtte; je kunt alleen een instructie invoegen of verwijderen, maar niet toevoegen.
Als op bij instructie 3 een regel wil invoegen, worden de gegevens die tot nu toe waren ingevoerd gewist en wordt geen vierde regel toegevoegd.
Of moet ik daarvoor juist alleen maar Multibit 3 gebruiken en niet 12 aspects maar 4 aspects aanklikken?

Wellicht heb ik geen erg efficiënte methode voor de definities gebruikt, maar nogal rechtlijnig (ik ben bepaald geen programmeur).
Maar ik wil graag leren van creatievere geesten.

Ik hoor graag van je.

gr

André


Netherlands

Hoi Andre,

Ik heb je device definitie bekeken en zie diverse foutjes er in. Om dat zichtbaar te maken heb ik het omgezet in een tabel (zie de JPG).
Vertikaal staan de 9 pinnen en de aspecten waar iets achter geprogrammeerd is. Horizontaal staat eerst de omschrijving (wat het aspect zou moeten doen). Daarachter staat voor iedere pin wat gebeurt. Het meest opvallende is dat niet alleen de 9 pinnen van dit sein aangestuurd worden maar ook de 7 pinnen er na.

Ik wil je graag helpen om een definitie te maken die het sein kan aansturen zoals je wilt maar daarvoor heb ik wel meer informatie nodig.

Ten eerste wil ik weten hoe je de OC32 aan gaat sturen. Ik neem aan dat de computer bepaald welk seinbeeld er moet komen. Hoe stuurt de computer dat dan naar het sein?

Als je dat via DCC doet kun je per pin slechts 2 aspecten gebruiken (geen enkele centrale die ik ken kan hogere aspecten aansturen). Je komt dan op maximaal 18 verschillende seinbeelden. Ik denk dat dat genoeg is want de machinist moet in een oogopslag kunnen zien en herkennen wat het sein weergeeft. Met meer dan 10 verschillende seinbeelden zou je al in een boekje moeten opzoeken wat je wel/niet mag bij dat seinbeeld. Kies in dit geval de belangrijkste seinbeelden die je wilt weergeven (maximaal 18) stuur die informatie op. Overigens ben je er daarmee nog niet. Sommige computerprogramma's kennen slechts 4 seinbeelden per sein (b.v. Railroad). Je kunt wel meerdere seinen tekenen en die samen laten werken. Wil je het als een groot sein hebben dan moet je macro's gebruiken.

Als je het sein via een UCCI of RMU gaat aansturen kun je ook de hogere aspecten gebruiken. Ik ga er van uit dat de computer dan heel snel achter elkaar meerdere instructies naar de OC32 kan sturen. Wij zien dan slechts de uitkomst van al die instructies. Het makkelijkste is dan om elke pin individueel 3 aspecten te geven (uit/aan/flash). Je zou het ook per head kunnen doen (rood/geel/geel-flash/groen/groen-flash).Overigens heb ik geen ervaring met het aansturen van de OC32 via UCCI of RMU.

Succes!

Gr. Joost

Ps. Op dinsdagavond kun je me vinden op de clubavond van Modelspoorgroep 's-Herogenbosch, waar we ook meerdere OC32 modules gebruiken (www.msgdenbosch.nl).


Netherlands

Hallo Mannen,

Ik heb jullie files (globaal) bekeken, maar ik was nog niet aan een antwoord toegekomen.
Aangezien jullie bezig zijn met "advanced configuration" hiermee enkele opmerkingen/aanwijzingen waarvan sommige ook redelijk diep gaan.

  • Joost, mooi overzicht!
  • Tegenwoordig kun je aan elke OC32 Pin 6 Basic DCC adressen hangen om alle 12 Aspects aan te kunnen sturen. De beperking van 2 DCC adressen per Pin is er dus niet meer en de redirects van vroeger hoeven dus ook niet meer. Wanneer je veel van dergelijke seinen hebt met heel veel Aspects heb je dus gewoon heel veel DCC adressen nodig, maar dat is meer de beperking van de DCC implementatie van veel centrales dan van de OC32. Overigens is het volgens mij zo dat iTrain i.c.m. een aantal centrales DCC Extended Accessory Packets kan sturen. Ik heb dat volgens mij zelfs getest op mijn Intellibox Basic.
  • Ik ben het met Joost eens dat een sein dat meer dan 12 Aspects heeft best onoverzichtelijk wordt. Ik vraag me ook af hoe je dat in de software gaat aansturen. Het is leuk om te maken omdat het kan, maar dat is het dan ook wel. Als bij een sein met 3 heads met elk 3 lampen elke head elk beeld kan tonen onafhankelijk van de andere, stuur het dan aan als 3 aparte seinen. Maar volgens mij is dat niet de situatie. Er zit ongetwijfeld een soort logica in die ik niet volledig doorzie omdat ik me er onvoldoende in verdiept heb. Het aantal standen dat een sein daadwerkelijk in de praktijk kan tonen zal waarschijnlijk mede afhangen van de plaats waar zo'n sein staat. Een 3-head sein op plaats A heeft dan bv 12 standen en hetzelfde 3-head sein op plaats B heeft 12 andere standen. Voor de OC32 zijn het dan twee verschillende seinen. Uiteindelijk krijg je dan misschien zes verschillende seinen die er fysiek hetzelfde uit zien, maar dat maakt het voor de besturing een stuk simpeler.
  • Als een sein echt meer dan 12 zinvolle standen heeft kun je natuurlijk gewoon twee opvolgende adressen gebruiken met 12 Aspects elk. Wellicht kan ik met Address Mapping nog wat slims doen, maar het is al weer even geleden dat ik dat gebouwd heb, dus ik moet de details dan weer even gaan opzoeken in mijn documentatie.
  • @Joost: Het gebruik van SetLevel instructies om een verkeerde weerstand te compenseren vind ik een onjuiste benadering. Het maakt een definitie niet universeel bruikbaar. Het is hooguit leuk voor jezelf maar een ander heeft er weinig aan. Bovendien wordt het aan en nagloeien minder fraai omdat je niet het volledige bereik gebruikt.
  • Als je meer dan 3 instructies per Aspect nodig hebt (wat ik me bijna niet kan voorstellen als je tenminste geen SetLevel instructies gebruikt) kun je ook nog één Pin van het Sein gebruiken om alle standen onder te brengen en alles met Jump instructies te verwijzen naar de echte definitie onder andere Pinnen.
  • Ik zag nog dat iemand de "ON-level" instelling heeft gebruikt. Die werkt alleen voor random functies en heeft verder geen nut.


Ik wil best een voorbeeld-definitie maken die het doet, maar maak dan eens een lijstje van bv 12 standen van een 3-head sein die logisch en zinvol zijn in een bepaalde situatie.

Mvg,
Leon


Netherlands

Hoi Leon,

Ik was helemaal vergeten dat je meer DCC adressen aan een pin kunt koppelen (je gebruikt dat o.a. bij wissel mutiplexing). Ja daarmee is mijn verhaal niet compleet. Gelukkig zijn we het wel eens over het onzinnig zijn van de grote hoeveelheid seinbeelden.

Ik weet zeker dat sommige programma's (eg. Railroad) en sommige centrales (eg.Tams) geen DCC Extended Accessory Packets kunnen versturen. Op dit moment zie ik ook het nut maar amper (niet) van die hogere aspecten (je moet een hele grote baan hebben als je meer dan 2044 adressen nodig hebt). Maar ik snap dat jij het wel hebt ingebouwd (zodat je voorbereid bent op de toekomst).

Het gebruik van SetLevel was een oplossing voor het probleem dat ik had, en misschien is het handig voor anderen. Ik heb het hier vermeld omdat het de kracht van de OC32 toont (waardoor ik zo'n voorstander er van ben).

Gr. Joost


 
Dutch (Nederlands, nl)English British (British English, en-uk)German (Deutsch, de)