Loading...
 

OM32, OC32 and LichtOrgel


Radarcontrole

Belgium

Hi,

Ik vroeg me af of er iemand weet heeft van een configuratie van een radarcontrole met een OC32. In de handel heeft o.a. Faller iets dergelijk.

Het zou toch moeten mogelijk zijn via een input op een poort - via een reedcotact - een output te laten flitsen alleen mag dit niet altijd gebeuren en daar kan ik niet direct een oplossing voor vinden.

Bedankt voor de hulp,

Groeten,
Luc

Netherlands

Luc,

Je kunt een reed-contact aansluiten op een event-input en daarmee de flitser triggeren. De event input kun je enablen of disablen met een andere actie. Dat kan een opdracht uit de PC zijn, een ander extern signaal of desnoods een random functie.

Mvg,
Leon


Belgium

Dag Leon,

Ik had inderdaad iets dergelijk in gedachten, alleen weet ik niet hoe ik het "gebeuren" moet random maken. Een flits creëren is geen enkel probleem, maar de actie die zal bepalen of hij afgaat, dat lukt me niet direct.

Zou je zo goed willen zijn me eens me op weg te willen zetten en me de betreffende functie (OC32) mee te geven, want ik zou geen gebruik willen maken van externe toestellen aub.

Groeten,
Luc


Netherlands

De twee 'eisen' (actie bepalen en geen gebruik maken van externe toestellen) staan min of meer haaks op elkaar. Een externe actie kun je inlezen in de OC32 via input/Feedback. Daarmee kun je al dan niet gecombineerd met Random externe zaken aansturen. Ook zonder inlezen van een extern signaal is het mogelijk om via een Random-opdracht iets externs te laten gebeuren.
De OC32 heeft diverse Random-opdrachten:
Code / Opdracht / Fade / 1e getal / 2e getal / 3e getal / 4e getal
11 / Random / - / P.O. / T(/60) / 0 / 0
27 / Random / V / P.O. / T(/60) / 0 / 0
97 / SetLevel & WtRnd / x / Accel / Level / Time / Base
99 / SetRnd & WtRnd / x / Accel / Chance / Time / Base
101 / SetServo & WtRnd / x / 0 / Pos. (-64) / Time / Base
103 / Wait Random / x / 0 / 0 / Time / Base
Time = tijdsfactor: 0..63
Base = tijdbasis: 0..3 ─> 0,02 s / 0,16 s / 1,28 s / 10,24 s


Netherlands

Luc,

Om hetgeen Martin hierboven schrijft concreet te maken:

  1. Als je de flitser bij het triggeren van een reed-contact puur random wilt laten afgaan met een kans van x%, dan kun je gebruik maken van een input (reed contact), waarbij je Aspect 1 (reed contact actief) laat Jump-en naar bv Aspect 1 van de output waar de flitser op zit. Onder die Aspect 1 definieer je een SetRandom&Wait met de door jou gewenste kans en een tijd van bv 20ms. De volgende instructie is dan "Off" om de flitser altijd weer uit te zetten. Voor details betreffende de SetRandom&Wait, zie paragraaf 3.5 van de manual OC32 3.0 Uitgebreide Configuratie.
  2. Als je een extern "iets" wilt laten bepalen of de flitser wel of niet af gaat kun je werken met bv een Event Input (reed-contact) om de flitser te triggeren en een normale input (of serieel/DCC commando) om de betreffende Event Input (flitser) te enablen of disablen. Het enablen/disablen van Event Inputs doe je met de instructie Event Input, beschreven in paragraaf 3.3 van bovengenoemde manual.
  3. Beide kun je uiteraard ook nog combineren. Als in punt 2 hierboven de Event-Input disabled is gaat de flitser niet af, maar als de Event-Input enabled is kun je met de constructie onder punt 1 hierboven de flitser nog steeds met een kans kleiner dan 100% laten afgaan.

Mvg,
Leon


Belgium

Dag Leon en Martin,

Jullie hebben me duidelijk op weg gezet. Ik zal het nu eens in de praktijk (proberen) te brengen.

Hartelijk voor jullie hulp.

Groeten,
Luc


 
Dutch (Nederlands, nl)English British (British English, en-uk)German (Deutsch, de)